Sikkerhed på arbejdsmarkedet med fagforeningerne

Fagforeninger, der sammen organiserer sig i fagforbund, har i mere end 100 år stået for sikkerhed på arbejdsmarkedet i hele verden. Specielt i Norden er fagforeningerne stærke. I Danmark nyder vi højere grad, at folk organiserer sig i fagforeninger, end i de fleste andre lande. Det kan ses på arbejdernes vilkår. Vi modtager en relativt høj løn i Danmark, og har gode forhold på arbejdspladsen. Det kan vi blandt andet takke fagforeningerne for. I lande hvor organisationerne står mindre stærkt, er der typisk lavere løn til arbejderne, og færre rettigheder på job. Vil man gerne sikre ens egne rettigheder og lønvilkår, er det en god ide at melde sig ind i en fagforening. Sammen står man nemlig stærkere. Når man melder sig ind i en fagforening, står man pludselig skulder til skulder, med tusindvis af andre arbejdere inden for samme erhverv. Det gør at man har større forhandlingskraft over for chefen. De traditionelle fagforeninger laver overenskomster, som sikrer ordentlig løn og gode vilkår til en selv.

Fagforening – skal / skal ikke?

Det er ikke gratis at være medlem af en fagforening. Kontingentet man betaler, skal dog ses som en af de vigtigste investeringer man kan foretage sig. Mange fagforeninger tilbyder også medlemskab i en a-kasse. Det er typisk billigere at tegne en forsikring i en a-kasse, når man allerede er medlem af en fagforening. De fleste fuldtidsansatte i Danmark er medlem af en fagforening. Er du stadig i tvivl om en fagforening er noget for dig, kan det anbefales at du går på nettet, og læser lidt om fagforeningen til dit erhverv.

Eventuelt skriv eller ring til organisationen, og hør hvad de har at tilbyde. Man kan komme langt med nogle søgninger på internettet. Umiddelbart vil jeg mene, at pengene til kontingentet er godt givet ud.

Læs om de forskellige fagforeninger og lav din egen vurdering.